Wat is het verschil?

WAT IS HET VERSCHIL?

Als mijn studie ter sprake komt, dan wordt me regelmatig gevraagd: “Psychosociaal Counselor? Wat moet ik me daar bij voorstellen?” of “Nooit van gehoord, en wat kun je daar dan mee?” Terechte vragen natuurlijk. Ook ik stelde mezelf en mijn mede-studenten de vraag:  “Wat doen wij Psychosociaal Counselors?” Gaandeweg mijn studie werd het me steeds duidelijker. Een andere vraag die ik vaak hoor is: “Wat is nu het verschil tussen een Life Coach, Psychosociaal Counselor en een Psycholoog?” Ook een hele goede vraag. Vandaag ga ik jullie hier wat meer duidelijkheid in geven. 

 

Laten we makkelijk beginnen met de overeenkomsten tussen deze 3 disciplines:

·         Ze werken allemaal met mensen,

·         Ze werken aan de problemen van deze mensen,

·         Ze praten en communiceren veel,

·         Ze luisteren veel.

 

Life Coach

Allereerst de Life Coach. De Life Coach is er voor mensen die ergens mee worstelen, zich daar heel bewust van zijn, maar even niet weten hoe ze uit de ‘probleemsituatie’ moeten komen. Daar hebben ze hulp bij nodig, een coach. Vergelijk het met bijv. een voetbalcoach die zijn team wat handvatten geeft, doelen stelt en laat stellen, nieuwe inzichten biedt enz. enz. Samen met de cliënt wordt er een oplossing gezocht voor een probleem of er worden doelen gesteld.

Wanneer zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor de hulp van een Life Coach?

·         Als je inzicht wilt krijgen in je eigen wensen en doelen,

·         Als je minder stress wilt in je dagelijks leven,

·         Als je op zoek bent naar een balans tussen werk en privé,

·         Als je je motivatie en zelfdiscipline wilt verbeteren.

 

Een Life Coach onderzoekt samen met jou drie belangrijke levensvragen:

·         Wie ben ik,

·         Wat kan ik,

·         Wat wil ik.

 

Psychosociaal Counselor

Ik citeer hier een stukje van het opleidingsinstituut Psychodidact waarbij ik mijn opleiding volg omdat dit naar mijn idee alles omvat.

 

Psychosociaal Counselors zijn psychosociale hulpverleners die mensen begeleiden in veranderingsprocessen. De doelgroep is in de basis emotioneel gezond maar ervaart problemen door situatieveranderingen als ontslag, (vecht)scheiding, verlies van een naaste enzovoorts. Deze cliënten zijn aanspreekbaar en in een bepaalde mate in staat tot zelfreflectie. Het doel van een Psychosociaal Counselor is het gedragsrepertoire van de cliënt te vergroten en de cliënt te begeleiden naar zelfredzaamheid. Hij/zij doet dit door emotionele pijnpunten te traceren, disfunctionele patronen van denken, voelen en doen te doorbreken en nieuw doelgericht gedrag te stimuleren.

 

Waar bij Life Coaching het probleem zelf wordt aangepakt, gaat een Psychosociaal Counselor wat dieper in op de onderliggende oorzaken van het probleem en de disfunctionele gedachten, gevoelens en gedragingen die daardoor zijn ontstaan. Om vervolgens te begeleiden in veranderingsprocessen naar zelfredzaamheid.

 

Problematiek ontstaat vaak als er situatieveranderingen op het pad komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

 

·         Pesterijen,

·         Vechtscheiding,

·         Rouw- en verliesverwerking,

·         Werkdruk,Ontslag, pensioen,

·         Persoonlijke problemen

·         Angst, spanning, stress

·         Depressieve klachten, Burnout (preventie).

 

Psycholoog

 

Maar waar komt dan de psycholoog in beeld?

 

Een psycholoog komt in beeld op het moment dat mensen niet emotioneel gezond zijn oftewel niet zelfredzaam zijn. Je vraagt je misschien af wat er wordt bedoeld met zelfredzaam?!

 

Zelfredzaam is iemand die in meer of mindere mate:

·         Aanspreekbaar is,

·         In staat is tot zelfreflectie,

·         Beschikt over educatieve vermogens

·         Beschikt over een gezonde interesse/nieuwsgierigheid

·         Beschikt over relativerend vermogen (humor)

 

Je kunt je voorstellen dat als er geen zelfredzaamheid is, counseling geen hulp biedt. Een counselor begeleidt namelijk in veranderingsprocessen maar lost de problemen niet voor je op. Een cliënt kan alleen inzicht krijgen als er een zekere mate van zelfredzaamheid aanwezig is.

 

Mensen met bijv. een verslaving, depressie, (ernstige) psychische problemen zijn vaak gebaat bij de hulp van een psycholoog.

 

Voor zover deze korte uitleg over de verschillen tussen de Life Coach, Psychosociaal Counselor en de Psycholoog.

 

Heb jij een probleem waar je niet goed raad mee weet, aarzel dan niet en neem contact met me op. Wie weet kan ik je begeleiden naar een oplossing!

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0